Caroline Jonnaert

Caroline Jonnaert

Lawyer and Trademark Agent

Montreal

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Tel. Montréal: 514 987-8835
Languages: French, English
The quality of a person is measured by their excessiveness: try, seek, even fail, it will be your success.
Jacques Brel

Caroline Jonnaert is part of ROBIC’s Emerging Technologies Group. She specializes in information technology law, trademarks, copyright, as well as advertising and marketing law. She also practices in the field of privacy.

Caroline is currently pursuing a PhD at the Université de Montréal. The excellence of her thesis, focusing on copyright and artificial intelligence, has been recognized on several occasions over the years.

In addition to acting as Chair of the Information, Telecommunications, and Intellectual Property Section of the Canadian Bar Association (Quebec division), Caroline Jonnaert is a frequent speaker about various intellectual property matters, in Quebec and abroad. She has also published several articles in this field since the beginning of her career.

Caroline Jonnaert has been active in academics and has taught copyright in music at the Université de Montréal, in addition to participating in several research activities. Since 2020, Caroline manages Université de Montréal’s intellectual property legal aid clinic. In October 2021, she was a panelist for “The Last Word on Copyright Contracts”, a workshop hosted by ALAI.

  • Doctor in Laws, Université de Montréal (being obtained)
  • Copyright Master Class, Intellectual Property Institute of Canada ~ McGill University (2014)
  • Managing Trade-marks Disputes, Intellectual Property Institute of Canada ~ McGill University (2012)
  • DESS, North American Common Law, Université de Montréal ~ University of San Diego (2009)
  • Master of Laws (LL.M) in Intellectual Property and Information Technology, Université de Montréal (2008)
  • Understanding Trade-marks, Intellectual Property Institute of Canada ~ McGill University (2007)
  • Member of the Québec Bar (2007)
  • Bachelor of Laws (LL.B), Université de Montréal (2005)
  • Canadian Bar Association (CBA) ~ Présidente de la Section information, télécommunications et propriété intellectuelle (division Québec)
  • Regroupement des praticiens des marques de commerce (RPM)
  • Association des juristes pour l'avancement de la vie artistique (AJAVA) ~ Former president
  • Association littéraire et artistique internationale (ALAI)
  • Gouverneure, Fondation du Barreau du Québec
  • Bourse d’excellence des Études supérieures et postdoctorales (ESP) de l’Université de Montréal, 2020
  • Bourse de recherche en intelligence artificielle, 2019
  • Bourse du Programme d'aide au rayonnement du savoir étudiant des cycles supérieurs (PARSEC), 2019
  • Bourse de l’Institut de recherche en propriété intellectuelle (IRPI), 2018
  • Bourse d’excellence de la COOP Droit, 2018
  • Bourse Forum ATLAS, 2018
  • Bourse de mobilité pour les cycles supérieurs, 2009
  • Bourse de mobilité pour les cycles supérieurs, 2007
  • Trademarks
    • Charter of the French Language
    • Trademark Availability (Searches and Opinions)
    • Trademark Portfolio Management
    • Trademark Licensing
    • Marking
    • Protection Strategies for Trademarks and Trade names
  • Emerging Technologies
    • Conditions of use of websites
    • Data Protection, Privacy and Cybersecurity
    • E-commerce and digital marketing
  • Copyright - Counsel
    • Copyright Registrations
    • Opinions and protection strategies
    • Drafting, revision and negotiation of contracts
  • Advertising and Marketing Law
  • Regulatory Affairs
  • « Voyager sans quitter le confort de son foyer… ou presque. Une discussion sur l’emploi de marques en liaison avec des services hôteliers » (Regroupement des praticiens en marques de commerce (RPM), Montréal, Février 2021)
  • « Artificial Intelligence and Copyright : The Quest for an Author » (Colloque Católica Graduate Legal Research Conference 2019, Lisbonne, Septembre 2019)
  • « Licensing in The Entertainment Industry » (Panel du 5th Pan-American LES YMC en collaboration avec Me Ana Gray Richardson-Bachand et Me Ileana Tismanariu, Montréal, Juillet 2019)
  • « Intelligence artificielle et droit d’auteur : le dilemme canadien » (Rendez-vous IA Québec, Québec, Avril 2019)
  • « Une image qui vaut mille « maux » » (Colloque des Cahiers de propriété intellectuelle, Chaire L. R. Wilson, Montréal, Novembre 2018)
  • « Retour d’expérience » (Journée de la Jeune Recherche en Propriété Intellectuelle, Paris, Octobre 2018)
  • « The Canadian Copyright Framework for Creations Generated by Artificial Intelligence : The Unsolved Questions » (Forum ATLAS 2018, Washington, D.C., Juin 2018)
  • « Intelligence artificielle et droit d’auteur » (Colloque Développements technologiques et juridiques : les impacts sur le travail et les droits des auteurs et créateurs, AJAVA, Montréal, Avril 2018)
  • « Intelligence artificielle : enjeux juridiques et réalité des entrepreneurs » (Panel du LegalIT en collaboration avec Me Misha Benjamin, Me Paul Gagnon, Me Mehdi Merai et Me Gabrielle Paris-Gagnon, Association du Jeune Barreau de Montréal, Montréal, Mars 2018)
  • « Intelligence Artificielle : la propriété intellectuelle (PI) derrière la perturbation » (Panel du LES (Québec) en collaboration avec Me Rémy Beaumont, Me Julien Lassonde, Me François Laviolette et Me Laurent Simoneau, Février 2018)
  • « Le passing-off élargi : quels fondements pour quelles applications? » (Regroupement des praticiens en marques de commerce (RPM), Montréal, Janvier 2017)
  • « Décisions intéressantes sinon marquantes de l’année « scolaire » 2014-2015 en marques de commerce » – En collaboration avec Me Cindy Bélanger (Colloque Développements récents en droit de la propriété intellectuelle, Barreau du Québec, Montréal, Novembre 2015)
  • « Les concours publicitaires et le droit » En collaboration avec Me Pierre Savoie (Formation donnée dans le cadre du certificat de publicité de l’Université de Montréal, Montréal, Février 2015)
  • « Les concours publicitaires et le droit » – En collaboration avec Me Marc Legault (Formation donnée dans le cadre du certificat de publicité de l’Université de Montréal, Montréal, Décembre 2014)
  • « L’exploitation commerciale de l’image » – En collaboration avec Me Cindy Bélanger (Colloque Une image vaut-elle vraiment mille mots?, AJAVA, Montréal, Octobre 2014)
  • « Marques de commerce et référencement payant ou comment se démarquer sur le Web… en quelques mots-clés » – en collaboration avec Me Julie Maronani (Association québécoise des technologies (AQT), Montréal, Juin 2012)
  • « Vous êtes artiste… Connaissez-vous vos droits? » (Université du Québec à Montréal (UQÀM), Montréal, Février 2011)
  • « Droit d’auteur » (Institut national de l’image et du son (INIS), Montréal, Février 2011)
  • « Introduction au droit d’auteur » (Festival Vitesse Lumière, Québec, Juin 2010)
  • « L’encadrement du marketing et de la publicité: une mise à jour » (Association du Barreau Canadien (division Québec), Montréal, Octobre 2017)